Van Nunda River Lodge via Mukolu Camp Namibië naar River View Lodge, Chobe Botswana.

27 september 2019 - Kasane, Botswana

We zitten in de 'Caprivistrip' en hebben een tussenstop in Mukolo Camp. Deze route loopt door nationaal park Bwabwana en is een lange bijna kaarsrechte weg. Het landschap is vlak maar toch afwisselend. In dit park mogen 5000 locals wonen die het onlangs ontzegd is te jagen. Ze schijnen het erg zwaar te hebben. Nakomelingen mogen zich daar sowieso niet meer vestigen. We zien dezelfde nederzettingen als de voorgaande dagen met zeer sporadisch een school. Regelmatig moeten we uitwijken of zelfs stoppen voor overstekende geitjes, die zich niets aantrekken van voorbijrazend verkeer. Aangekomen in Mukolo is het even wennen aan het eenvoudige onderkomen. De gastvrijheid van Veronica en Hennie, maaltijden en de boatcruise maken dit ruimschoots goed. Veronica zegt dat we geluk hebben dat ,we op de kleine 4 persoonsboot te zijn ingedeeld, want die kan zich sneller uit de voeten maken. Belangrijk omdat er een nogal agressieve hippo ergens rondzwemt. Zal wel meevallen denken wij... We varen in een totaal andere omgeving dan een paar dagen eerder op de Kavangorivier. In de wetlands varen we tussen riet en uitgestrekte vlaktes over de rivier de Kwando, die door de aanhoudende zeer geringe regenval erg laag staat, zodat we regelmatig de bodem raken. Na 5 minuten komen we de eerste groep van 6 hippo's tegen. Indrukwekkend groot, ook al zijn ze grotendeels onder water. Na ze omzichtig gepasseerd te zijn, zien we tal van prachtige vogels waaronder 3 verschillende soorten ijsvogels, ibissen en twee visarenden in de lucht, al vechtend met de poten in elkaar gehaakt. Spectaculair! Krokodillen -kleintjes-, kudu's, antilopen en twee behoorlijk grote hagedissen. Terwijl we een vogel aan het fotograferen zijn, wordt er ineens gas gegeven. We zitten in de zone van de agressieve hippo: Wegwezen! Hij kijkt inderdaad wel heel wild. Een stuk verderop hebben we minstens een half uur, al dobberend, gekeken naar een groep van 13 hippo's waar een kleintje bij was. Deze gebruikte de rug van z'n moeder om boven water te blijven. "Op de terugweg iedereen alert please, voor die ene hippo", zegt onze gids. We passeren zonder problemen, hoewel hij nog wel even opduikt. Bij thuiskomst wordt er een heerlijke maaltijd geserveerd, waarna we ons bed opzoeken voor een good night sleep. Vanochtend bij het uitchecken blijkt dat er olifanten achter cabin nummer 5 zijn gesignaleerd -wij hadden nummer 6- dus iedereen blijft bij de receptie. De zoon laat z'n drone opstijgen en er worden 3 olifanten zichtbaar. Gelukkig bewegen ze zich van het kamp af. Na een hartelijk afscheid vertrekken richting Botswana en laten we Namibië achter ons; De tijd gaat snel, al lijkt dat niet zo. Net voor de grens in Katima Mulilo komen we een mooie supermarkt tegen, waar we het één en ander in slaan. De grenspost Ngoma doe je in 2 keer: aan de Namibische kant wordt je paspoort gestempeld voor het verlaten van het land. Daarna rij je ongeveer een kilometer tot aan de Botswaanse grenspost. Formulieren invullen en de permit voor de auto regelen. De koelbox wordt gecontroleerd en we moeten afscheid nemen van onze appels. Nadat ik hiervoor heb getekend, vraag ik wat ermee gebeurd: ze worden weggegeven. Mooi. Alle schoenen moeten uit de auto en in een bak worden gedesinfecteerd, net als de 'dip', waar we met de auto doorheen gereden zijn. Net als ooit op Texel, toen we mond- en klauwzeer hadden in Nederland. Volgens de verhalen zijn de wegen in Botswana slecht. Het stuk van de grens naar de lodge valt niet tegen. In Kasane wordt een stuk van 3,5 km aangeduid als 'high risk accident zone'. Begrijpelijk als je zulke einden hebt gereden waar je nagenoeg niets tegen komt en nu ineens in een "drukke" stad bent. De River View Lodge blijkt een paradijsje te zijn aan de rivier de Chobe. Onze kamer grenst aan de tuin met uitzicht op de rivier. Elke middag is er een high tea, waar we van harte welkom zijn en koffie en thee staat de hele dag klaar. Voor morgenmiddag opnieuw een boatcruise geboekt (de safaritrip vertrekt om 6 uur!, we hebben tenslotte vakantie) en overmorgen naar de Victoria Falls. Lijken weer erg fijne dagen te worden.

1. Monique:
    27 september 2019
    Geweldig Koos en Ingrid, wat een avonturen! En zo leuk om op deze manier met jullie mee te reizen!
  2. Jantine:
    28 september 2019
    Wat ontzettend genieten voor jullie! Zo heerlijk om jullie verhalen te lezen terwijl wij 'rondreizen' op het kleine Mauritius. Veel plezier nog.