P.E. en Addo Elephant Park.

25 oktober 2019 - Nieuwegein, Nederland

We zijn  inmiddels weer thuis en de eerste werkdag is achter de rug. Beetje gek om na zo'n reis weer 'gewoon' de draad op te pakken. Collegaas vragen hoe de reis was en eigenlijk is het best lastig om dat over te brengen. Zelfs foto's kunnen de weidse woestijnlandschappen, zonsondergangen en het gedrag van de dieren bij de waterplaatsen niet echt in beeld brengen. Je moet dat gewoon met eigen ogen zien. Echt.

Onze tijd in P.E. was lekker. Bijgepraat met de familie en verteld over onze ervaringen in de voorgaande weken.

Blue Waters vanaf de pier.

Ook de trip van Kaapstad, via de tuinroute, naar P.E. was geslaagd. Wat zijn er prachtige plekken in Zuid-Afrika. Zoals de Lavender Farm guesthouse in Franschhoek en de Cliff Lodge in Gansbaai.

Lavender Farm guesthouse in Franschhoek

In het gastenboek van de Lavender Farm is een stukje geschiedenis vastgelegd over de Hugenoten (protestanten die vanuit het katholieke Frankrijk werden verdreven, in Nederland terecht kwamen en vervolgens door de VOC naar de Kaapkolonie werden overgebracht) en de Khoi (herders/veehouders)  en de San (jager/verzamelaars) die aanvankelijk het gebied bewoonden. En hoe met de komst van Jan van Riebeeck de basis werd gelegd voor het verloop van de geschiedenis van Zuid-Afrika.

Uitzicht vanaf terras in de Cliff Lodge, Gansbaai

Als afsluiting hebben we nog een nacht met de familie doorgebracht in een guesthouse met de naam Domkrag in het Addo Elephant Park.  Domkrag is één van de twee guesthouses in het Main camp van Addo, met direct uitzicht op de waterplek. Het uitzicht vanaf het terras is fraai en de zonsondergang was dan ook weer genieten.

Addo, Domkrag guesthouse, uitzicht op waterhole en zonsondergang

De volgende dag hebben we verschillende 'loops' gereden, vooral in de nieuwste delen van het park. Naast een over het pad trekkende groep olifanten, waren we getuige van spelende jonge jakhalzen (moeder niet gezien) en een 'burenruzietje' tussen een olifant en een buffel (onbeslist, maar de olifant 'blies' de aftocht).

Jonge jakhalzen in AddoBurenruzie olifant en buffel aan de waterplek (onderin is nog net de buffel te zien)

Kortom ook weer een dag om met plezier op terug te kijken.

We hebben in ons blog lang niet al onze belevenissen kunnen benoemen, maar we hopen dat jullie een klein beetje een indruk hebben gekregen van de geweldige reis die we hebben gemaakt. Om verschillende redenen blijven we daar met plezier op terug kijken. In de komende tijd gaan we ons best doen een samenvatting te maken, met de mooiste foto's en verhalen.

Rest ons iedereen te bedanken voor het 'meereizen' en voor de leuke reacties. Met een vriendelijke groet,

Koos & Ingrid