Kaapstad en de tuinroute naar Port Elizabeth

15 oktober 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

We zijn sinds het afgelopen weekend bij de familie in Port Elizabeth, P.E. of 'the windy city' zoals ze hier zeggen. Lekker om iedereen weer te zien.

We hebben dus inmiddels ook Kaapstad achter de rug, waar we de eerste twee dagen met Duncan, onze gids van African Blue Tours op stap zijn geweest. Duncan is een topgids, dus mocht je in Kaapstad en verre omgeving (meerdaagse tours zijn mogelijk) met een gids op pad willen, vraag naar Duncan.

We brengen als eerste een bezoek aan de Victor Vester gevangenis, waar Nelson Mandela de laatste periode van zijn gevangenschap heeft doorgebracht. Duncan heeft geregeld dat Manfred, een voormalig bewaker van Mandela,  beschikbaar is om ons in de woning rond te leiden. Zijn verhalen zijn indrukwekkend en getuigen van groot respect voor de latere president van Zuid-Afrika. Victor Vester, inmiddels hernoemd naar Drakenstein Correctional Centre, is de plek met de oprijlaan, waar Mandela zijn vrijheid tegemoet wandelde. Het was een indrukwekkend bezoek.

Met Duncan hebben we ook een aantal wijn-estates bezocht. Bartinney en Kanonkop. Allemaal lekker! Dus maar een paar flesjes mee genomen, die komen wel op. Wijn maken kunnen ze hier wel. Met name op de pinotage zijn ze nogal trots. Onze lunch gebruikten we dan weer op andere estates, zodat je er een paar meer kunt bezoeken voor de beeldvorming... :)

Wijn proeven en kopen in de Bartinney Tasting Shed in StellenboschKaapshollands huis op wijnestate BoschendalWijnestate Groot Constantia in Constantia.

En uiteraard Kaapstad zelf. Natuurlijk Tafelberg (met de auto tot halverwege, vanwege lange wachtrijen voor de kabelbaan), met een prachtig uitzicht over de stad, en de Twaalf Apostelen vanaf Maiden's Cove, tussen Clifton en Camps Bay (waar ook het Hard Rock Cafe zit).

Uitzicht vanaf Tafelberg op Lionshead

De Twaalf Apostelen

Verder heeft Duncan ons meegenomen voor een wandeling door de Bookaap (de gekleurde huizen) en hebben we het District Six-museum bezocht.

Bookaap, Kaapstad

District Six-museum, Kaapstad

District Six is één van de gebieden waar de gedwongen verplaatsingen hebben plaats gevonden en dat met de grond gelijk is gemaakt. Tot op de dag van vandaag een litteken in het aanzicht van Kaapstad.

Vervolgens op tijd weg om aanwezig te zijn bij het afvuren van de 'Noongun'. Een paar Nederlandse kanonnen op Signalhill, waarvan er dagelijks (behalve op zon- en feestdagen) één om klokslag 12:00 uur wordt afgevuurd en oorspronkelijk bedoeld als verdediging van de haven en later om aan te geven dat er schepen in de haven waren die bevoorraad moesten worden. Later zijn ze nog gebruikt om de schepen in staat te stellen hun navigatieapparatuur exact af te stellen. Vandaar het klokslag 12:00 uur moment van afvuren. Wordt gedaan door de Zuidafrikaanse Marine.

Ook de botanische tuinen van Kirstenbosch zijn bezocht, want alles staat in bloei, het is hier immers voorjaar! Toch een heel andere beleving, met de (achterkant van) Tafelberg op de achtergrond...

Botanische tuin Kirstenbosch met daarachter TafelbergMandela's Gold strelitzia.

Het waren twee volle, maar zeer zeker ook waardevolle dagen, die we dankzij Duncan niet snel zullen vergeten.

De derde dag hebben we besteed aan The V&A Waterfront, waar op Nobelsquare muziek wordt gemaakt en het standbeeld van Mandela z'n dagelijkse poetsbeurtje krijgt.

DSCN2263

Nadat we op maandag onze huurauto bij het Sugarhotel in ontvangst hebben genomen, beginnen we aan de reis via de Tuinroute (Stellenbosch, Franschhoek, Hermanus, Gansbaai (eigenlijk De Kelders), Mosselbaai en Knysna) naar Port Elizabeth. Daarover in de laatste blog meer. We sluiten ons bezoek aan de familie in P.E. af met een weekendje Addo. Het verslag daarvan zal ook het laatste verhaal in ons reisblog zijn. Tot dan dus.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marjolein van den Broek:
    16 oktober 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie! Ik geniet mee via de deze reisverhalen!
  2. Jantine:
    17 oktober 2019
    Geweldig hoor! Een prachtige route richting P E, zo herkenbaar. Heerlijk genieten samen van het prachtige S A.